Vzpomínky na lidskost. Z budoucnosti.
DRAMATIZACE Ondřej Novotný
REŽIE Kamila Polívková
DRAMATURGIE Lenka Havlíková
SCÉNA Antonín Šilar
KOSTÝMY Zuzana Formánková
LIGHT DESIGN Pavla Beranová
PROJEKCE Pavla Beranová, Antonín Šilar
HUDBA Aid Kid
HRAJÍ Vojtěch Hrabák, Vladimír Javorský, Václav Marhold
Premiéra 9. 12. 2024
Jsme v roce 2080. Po hluboké systémové krizi, sérii pandemií, lokálních válek a celkovém kolapsu civilizace zbývá lidstva už jen desetina. Příroda prorůstá vyprázdněnými městy. Máme špičkové technologie, žijeme v malých aglomeracích, sportujeme a jíme zdravě, v elektronických knihovnách je komukoli dostupné veškeré vědění lidstva. Přesto nevíme, co je podstatou našeho přežití. A tak zkoumáme jeden z posledních exemplářů staré generace. Co je ukryto v jeho genetickém kódu? Jak mohl přežít všechny ty hrůzy?
Anebo jsme v roce 2016. Všechny ty hrůzy prožíváme nebo nás teprve čekají a bloudíme vnitřním vesmírem psychotického kosmonauta, stárnoucího muže, jehož roztříštěná mysl se z posledních sil snaží integrovat.
Ať tak nebo tak, na troskách starého světa vzniká nový. Myšlenky, emoce, vzpomínky a příběhy, které prožívá jedinec nebo které prožívá lidstvo, se musí poskládat do smysluplného celku. Podaří se to díky spolupráci, solidaritě, odpovědnosti a soucitu?
VÁCLAV KAHUDA (vlastním jménem Petr Kratochvíl, 8. 11. 1965–24. 7. 2023) byl nezaměnitelným českým prozaikem. Vyučil se štukatérem, pracoval jako noční hlídač v muzeu, hrobník nebo topič. V letech 2017 a 2018 byl předsedou Asociace spisovatelů. Ve druhé polovině 80. let 20. století se dostal do společnosti, která se scházela v Braníku v hospodě Na Staré kovárně. Tam také stál u vzniku skupiny Tři sestry. V 90. letech na sebe upozornil novelou Příběh o baziliškovi nebo románem Houština. Na svém kontě měl dále novelu Veselá bída, soubor povídek Exhumace nebo román Proudy. V roce 2015 byl nominován na literární cenu Magnesia Litera za obsáhlý román s názvem Vítr, tma, přítomnost. Na něj tematicky navazuje novela Bytost (2017), ve které se zaměřuje na svéráznou predikci blízké budoucnosti. Jeho literární i životní pouť uzavírá nekonvenčně a utopicky angažovaný román Prám (2022), ve kterém rozvíjí mnohé motivy předchozích děl. Kahuda ve svých knihách vytváří osobité a svérázné světy, jeho výpověď je nejednoznačná a čtenáři předkládá mnoho vrstev. „Takoví, jací ve skutečnosti jsme, takový je svět, ve kterém žijeme... Kontext určuje vše,“ řekl v eseji pro Český rozhlas, stanici Vltava v roce 2017. Kultura je pro něj „především zodpovědnost přijmout, uchovat a posléze předat pochodeň života na této planetě“.